#2023 Best

Ez egy cudar hosszú poszt, de van benne tartalom az egész következő évre 😛

Az idei évem áttekintésekor felmerültek azok a kapcsolódások, könyvek, podcastok, amelyek sokat adtak nekem ebben az évben, így szívesen megosztanám veletek – a teljesség igénye nélkül, viszont ajánlási szándékkal 🙂

Nagyon sokat köszönhetek Tisza Kata Most! című könyvének és Vinter Anna Nárcisztikusokról szóló youtube videósorozatának – persze a pszichológusomról sem feledkezzünk meg, ha szükségetek van egy kiváló szakemberre, ajánlom figyelmetekbe: Nagy Mártát. És ebbe a blokkba tartozik Bibók Bea: Ellopott Gyermekkor című könyve is, amit a témában nehéz kihagyni. 

A könyvek közül még Eisenstein Megszentelt Gazdaságtana tett rám nagy hatást és készítettünk is egy workshopot a Nők és a pénz témában, amivel elindult egyfajta alternatív közösségi vállalkozásban és alternatív pénzben való gondolkodásunk a MoNa köreiben. A másik fontos témám volt idén és lesz méginkább jövőre a mothers co-housing, az öko közösségekben élés. Még a polcomon vár két fontos ezügyben: A közjó gazdasága Christian Felbertől, akivel volt szerencsém élőben is találkozni idén és Takács-Sánta András A közlegelők komédiája, akivel szintén volt szerencsém idén megismerkedni 🙂 

Az egyik legutóbbi érdekes podcast volt számomra Steigervald Krisztián, generációkutatóval, és idén is sokat hallgattam Köves Alexandrát és a Zöld Egyenlőséget, ahol volt egy nagyon jó, ahol a deep adaptation magyar hangjával, Stumpf-Bíró Balázzsal beszélget és – talán egy másikban? – arról mesél, mi volt a brüsszeli zöld találkozón, tele reményekkel! 

Női témákban a feminista közgazdaságtan, a feminine leadership és az ökofeminizmus érdekelt a legjobban. Meghatározó személyek: Katrin Marcal (kiváló TED előadásokkal), Mary Mellor, és egy híres TED előadás Soraya Chemaly-tól, a A női düh ereje címmel.

  • A női düh ereje
  • Katrin TED-e és egy másik tőle, ahol már 2017-ben a robotizált jövőről beszélt és a 4. forradalomról, ami megváltoztat mindent! Az ő könyve a Tényleg nincs ingyen ebéd? Amit már sokszor reklámoztam.
  • Mary Mellor, hú, ez nagyon érdekes!

Dr Geambasu Réka tudományos kutatásából kiderült számomra, hogy munka és magánélet egyensúlya nem létezik az anyák számára! Ami szintén egy fontos felismerése volt az évnek! Ugyanúgy, hogy attól még lehet(ne) egyenlőségre alapozott szülőség – nem értem ezt házasságban miért olyan nagyon nehéz kivitelezni?: – de az évem nagy sikere, hogy válás után már tényleg lehetséges! (18 éve, amióta anya vagyok, nem volt még ennyi szabadidőm!) Szóval a shared parenting tök jó mindenkinek! Ha valaki épp ilyen helyzetben van, mindenképpen nagyon javaslom a teljesen egyenlő gyerekgondozás műfaját.(Arról nem is beszélve, hogy mennyire jó társadalmilag is, ha az apák aktív szülők, a gyereknek, és az apáknak és a világnak is 🙂 )

Filmekben, újranéztem az egyik legdurvább női filmet a Caotica Ana-t nemrég. Hú! 

Ajánlom az idei kedvenceimet is:

  • Beyond Men and Masculinity rövid netflixes dokufilmet a férfi szerep kríziséről (és tanulságos fiús anyukáknak!)
  • I am not an easy man – atyaég, de vicces film! Ha a patriarchátusban felcserélődnének a szerepek.. jaja! De thanks god, amit matriarchátusnak hívunk, az nem ilyen! 
  • Anna Bekattanva (Caotica Ana), köszönet Eszter barátnőmnek, hogy eszembe juttatta 😀
  • és imádtam a Firefly Lane-t! 😀 Meg a Barbifilmet.

Gyorsan ajánlok egy fontos dolgot, ami egy új irányba vettem az életem kb 3 éve, és most indul: A PDC, a permakultúra tervezői képzés https://pdc.permaculture.hu/  

A hármas szám idén meghatározó volt, szorosabbra fűzve a viszonyt hármasban a vállalkozásomban és az anyaközösségemben. 

Nagyon sok fantasztikus nőnek köszönhetem a támogatását idén, ami folyton meghat, és borzalmasan hálás vagyok érte! De most itt inkább azokat emelném ki, akik vállalkozásszerűen is segítenek, azaz van is értelme ajánlom őket: 

És még egy meghatározó: az Óbudai Waldorf Iskola – 12 éve vágyom rá, hogy ehhez a közösséghez tartozzunk és a gyermekeim olyan világot kapjanak, amelyben érdemes élni. Nem csalódtam! Mostmár tudom, miért is sodort vissza ebbe az országba az élet. https://waldorf-obuda.hu/ 
Aki tudja, írassa ide a gyerekét! Ez egy Paradicsom! 

A legérdekesebb együttműködés témában a Hekate alapítványt, Tudatos öregedés, HerStory kollektívát emelném ki, ami mind Kingához és Milénához köthető számomra. Egy szuper permakultúra és idősödés témájú nemzetközi képzést is kaptam tőlük és nagyon sok felvillanyozó gondolatot. Ott ismertem meg az egyik legfontosabb idei elméletet, a 2 loops-ot (Become a Localist TED), ami számomra nagy reményeket adott és egy nagy átfordulást a klímapánikból az új, alternatív világok irányába. 

A 2022-es sötét év vége után, amikor újra felmerültek bennem a klímakatasztrófa képei, a deep adaptation irányból elindultam a Positive news irányba, az alternatív gazdasági, társadalmi és egyéni megoldások és az ökoközösségek irányába. Az egyik legjobb fesztiválom a GEN volt, az ökoközösségek éves európai találkozója egy német erdőben. 

Nagyon szerencsés vagyok a munkámban, mert idén is szuper zseniális civil szervezetekkel volt módon együtt dolgozni! Akik mind fantasztikusan csodás munkát végeznek! És nagyon hálás vagyok, hogy segíthettem nekik és így részese lehettem annak a világjobbító hatalmas munkának, amit végeznek! Köszönöm!  ❤
A Hintalovon, a SalvaVita, a Tanítanék, és a Badur szervezetekkel kifejezetten nagy örömöm volt együtt dolgozni idén. De persze a többieket is imádtam! 😀 

Jövőre egy ECDA nevű helyen leszek rendszeresen látható, ahol lesznek webinarok is, ha a fundraising érdekel, akkor kövesd. 

Ha már régen találkoztunk, akkor gyorsan itt mondom, hogy főállásban nemzetközi tanácsadóként dolgozom civil szervezeteknek, főleg fundraising és organization development témákban.

És persze mindenek felett, alatt, közben és a háttérben ott a MoNa (MotherNature-Anyatermészet Egyesület), ami teret ad nekem abban, hogy egy olyan világgal kísérletezzünk, amilyenben élni szeretnénk!  Itt nem fejtem ki, hogy ez mi, de valami nagyon szuper 😀 

Ugyanitt kihasználva a teret, elkezdtem blogolni. Nem tudom meddig tart, de egyelőre ez van. Mi, nők blog

Összességében úgy tűnik egy nagyon gazdag év volt ez és még arról nem is beszéltem, hogy az elmúlt évek legfontosabb döntését is meghoztam a magánéletemben és elváltam. Ami így utólag azt gondolom, hogy a legfontosabb és legjobb döntés volt az életemben, ami mély megértéseket és megvilágosodást hozott, ami alapjaiban változtatta meg a véleményem a világról. És aminek nagyon hálás vagyok. 

A legerősebb érzésem a düh volt az évben és ennek a tisztító védelmező és újrateremtő hatalmas ereje. A legnagyobb tanulságom pedig, amit magamnak kifejlesztettem a radikális önszeretet. 

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.