második gyerek

Motherhood-1Nem is sejtettem, hogy ennyire más a második gyerek anyasága, mint az első! Persze az elsőnél ott a para, hogy nem tudod mit kell tenned, hogy folyton sír és hogy te csak felveszed és leteszed és mindenki tanácsait meghallgatod és énekelsz neki és tornáztatod és vígasztalod és hagyod sírni és szoptatod és tápszerezed ésatöbbi de ő meg csak sír és sír… Valahogy mindenki így emlékszik vissza az első gyerekre. Hogy ő mindig sírt! Én meg teljes pánikba estem és ezerszer tört rám a gondolat, hogy nem vagyok alkalmas anyának! Meg nem alszom és nem tudok már gondolkodni sem és egy értelmes mondat sem jön ki belőlem egy fél év után. Hogy megfogadom, hogy soha többé gyerek, meg hogy már azt sem tudom,fiú vagyok-e vagy lány, vagy hogy mikor ettem utoljára leülve?
Emellett most, a második gyerekkel otthon rá kellett jönnöm, hogy nem csak a tapasztalatlanságom okán volt más az első gyermekágy. Az anyaságról megvolt a magam idealizált képe, ami ugyan azzal kezdődött, hogy én majd csak a kezembe veszem a gyereket, ő meg majd abbahagyja a sírást és mosolyogva, szerelemmel telve néz majd rám és így fogunk élni, boldogságtól kicsattanva minden tizedmásodpercben…de volt ott még valami más is. Mégpedig hogy először úgy gondoltam a gyerekre,mint egy tiszta lapra, amelyre én fogom felírni az abc-t. Azaz minden rajtam múlik. Ha a gyerek agresszív lesz, az én hibám, ha félni fog a sötétben, az én hibám, ha csúnyán beszél, az én hibám, ha szemtelen, pökhendi, verekedős, ha értékrend nélküli, ha szomorú, ha lelkibeteg, ha reményvesztett, ha barátságtalan, ha magányos, ha, ha, ha… mind-mind az én hibám. Jellemzően rám, arra nem gondoltam, hogy ha boldog, kedves, udvarias, jótanuló stb lesz, akkor az az én érdemem. Valahogy úgy gondoltam, hogy az az ő érdeme, de ha rosszul sül el valami, akkor az az én hibám. Tudat alatt rettegtem, hogy elszúrok valamit. Ezerszer lejátszottam magamban mondatokat és szituációkat, hogy ha majd ez és ez lesz, akkor anyaként mit fogok mondani, hogyan kell majd viselkednem. Sokmindent elhatároztam, hogy mit és hogyan fogok csinálni majd. Hogy ez mennyire életszerűtlen volt, mutassa az, hogy elhatároztam, hogy az én gyerekem nem lesz ám tévéfüggő! Szóval nem nézhet tévét. No de nekünk volt tévénk, sőt, rendszeresen néztük is! Mikor szembesültem a problémával, hogy vagy MI nem nézünk tévét, vagy MI nézünk, azaz nekem is le kell mondanom a tévénézésről, ha ezt akarom, vagy szembe kell néznem a lelkiismeretemmel, ha mégsem – akkor jöttem rá először, milyen fölösleges előre elveket, döntéseket hozni. Végül lemondtam a tévéről és arról is, hogy minden problémára előre felkészüljek és megoldásokat találjak ki.
Merthát változunk. Nem csak ő, de én is. Minden egyes percében az anyaságomnak változtam.
Most már másképpen nézek a gyerekre. Mostmár nem érzem, hogy minden rajtam múlna. Persze sok múlik rajtam, de nem csak rajtam múlik minden. Ott van az apja, a testvére, a nagyszülei, a rokonság, a város, az iskola, a társadalom, a kultúra, az ország, a kor, amelyben felnő. Mind-mind hatással lesz rá. Ő pedig olyanná lesz, amilyennek lennie kell. Az én dolgom csak, hogy segítsek abban, hogy olyanná válhasson, amilyen valójában. Ma már tudom, hogy nem az én felelősségem, ha boldogtalan lesz, de az én örömöm is, ha boldog. És persze mindent megteszek, hogy erre a nagyjából üres lapra fontos, értékes dolgokat írjak fel neki, de hogy azokkal mit kezd, az már az ő dolga lesz.
Még csak egy hónapos. Kicsi, kedves kisbaba, nagy, kék szemekkel. Nézem és azon gondolkodom, milyen is ő valójában? Barátságos vagy magába forduló, kedves, vagy örökké morcos, nyughatatlan vagy nyugodt? Alázatosan figyelem, hogy megtudjam ki is ő.

Leave a Reply

