indonéz baba-mama szokások

765a9656e72a25a5b1a8aa6c3b82ffa5Ez csak egy legenda!! – nevet fel hangosan Nielda és én nem értem, most komolyan mondja, hogy legenda, hogy ne egyen az anyuka irdatlan csilis csipős kaját, mikor szoptat?
– Igen, hallottam már én is ezt, de ez csak legenda. A babának nem árt, ha az anyukája csípőset eszik, sem terhesen, sem szoptatáskor – magyarázza nekem, miközben benyomja a chilivel megszórt sózott halát. Nielda babája épphogy elmúlt két hónapos és ő már vissza is jött dolgozni, merthogy Indonéziában csak két hónapig tart a szülési szabadság. Terhességi szabadság nincs is, ezért szülni kábé az irodából ment. Sok fiatal anya van az indonéz irodában, itt huszonévesen már „illik” szülni. A pelyhes arcú apukák

is gyakoriak, bár kicsit csalóka, hogy mind a nők, mind a férfiak nagyon fiatalnak néznek ki, lassan alakulnak ki ráncok, így mikor megtudtam, hogy az egyik srác, akiről azt hittem, hogy max harminc éves, már ötven is van (!), nagyon meglepődtem.

  • Johannes! Hát neked is van már gyereked? – kérdeztem Johannest, aki az egyik osztályomat vezeti. A srác alig néz ki húszévesnek, nyurga, vicces figura.
  • Hát persze! De mi az, hogy már? Én már el vagyok késve! – mondja és hozzáteszi, hogy idén töltötte be a harmincat és roppant kínos, hogy még csak mos született babája.

Lisnának méginkább kínos lehet – ha követem az ő logikájukat – merthogy már elmúlt harmincöt éves, nő és még nincs se férje, se gyereke. Cikizik is rendesen az irodában is, de otthon is folyton ez a téma. Anyukája és a női családtagok a legrosszabbak, ők minden nap többször is elmondják, hogy mennyire helytelen az életmódja férj és család nélkül.

Manda, aki nevével ellentétben nem lány, hanem fiú, felesége visszament már dolgozni, ezért felvettek egy bébi szittert, hogy vigyázzon a kisfiukra. Nézem is, hogy Manda sokszor rá-rápillant a mobiljára a megbeszélés közben.

  • Mit nézel? – kérdem kíváncsian.
  • Á, csak az otthoni videót – és büszkén mutatja, hogy bekamerázta a lakást és nézi, k5762892hogy mi folyik otthon, mit csinál a kisfia, vagy méginkább a bébi szittere. Én csak a szememet meresztgetem, ő meg vigyorog és mondja, hogy mikor még a felesége otthon volt, akkor kamerázta be a lakást, de most is nagyon praktikus, mert a bébiszitter nem tud a kameráról, így ő nyugodtan szemmel tarthatja a távolból. Én inkább nem szólok semmit, csak némán megdöbbenek.
  • Olcsóbb nektek bébi szittert fogadni, mint hogy a feleséged otthon maradjon?
  • Igen, mindenképpen. A feleségem egy bankban dolgozik a kasszánál. A bébi szitter meg egy vidéki lány, Szumátráról, ahonnan mi is jöttünk.

Nieldát nézem megint, az irodánkban van egy „orvosi szoba”, ez amolyan elsősegély szoba, és itt lehetne szoptatni is, ha behoznák a babájukat. De persze nem hozzák. Természetesnek tűnik számukra, hogy két hónaposan otthon hagyják a babákat nagyikra vagy bébi szitterekre és visszatérnek dolgozni rendesen, napi nyolc órában. Ami még tetézi is a távol töltött időt, hogy mindenki nagyon messze lakik az irodától, a legkevesebb úton töltött idő az 1,5 óra, de van, aki 2,5 órát tölt csak azzal, hogy beérjen az irodába, aztán mégegyszer ugyanannyit, hogy hazaérjen. Nielda is 1,5 órányira lakik innen és célszerű motortaxival utaznia, mert különben még több idő a taxiban a dugóban ülve… persze az esős évszakban ez elég nagy szívás.
Egyébként a nehézségek ellenére szoptatnak az anyák, kétóránként feji a tejét Nielda is és gondosan csomagolja, hogy másnap a kisfia azt fogyaszthassa otthon.

  • A csípős ételektől azt mondják, hogy lassabban nő a gyerek haja… de ez is csak legenda! – vágja oda nekem nevetve a fejkendős Nielda és megy is lefejni a tejét.
Leave a Reply

