Zöldségek a Zombik ellen – minden nyelven

Nikki angol 20140911_221223_LLSnő, távolról akár még húszévesnek is néznéd, de közelről rájössz, hogy negyvenen is túl van. Tűzvörös a haja, vidéki durva akcentusával óriási sziklákat és mély árkokat hoz eléd, mig csak pislogsz az erőlködéstől, hogy megértsd. Vihar ő, remegő, izgága, fel-feltörő röhögés, jobbra-balra ugrálás. Karja tele tetkókkal, ruhája vad, szines. Ő a délkelet ázsiai Greenpeace akciókoordinátora.

  • Mit értek én a gyerekekhez?!? – és fejeket vág. Felpattan, gatyáját huzogatja, mert bugyija teljesen kilóg, meg a dereke, a hasa, a tetkói mindenhol. – ezért kértelek – magyarázza nekem , – hogy segitsé má ennek a kislánynak, ottan, hogy eldöntse, hogy elfogadja-e az állásunkat.
  • És hol is van pontosan Ola? Merthogy nagy az időeltolódás, amiről irt – mármint a nő, akinek ajánlotta, hogy szivesen felvilágositom a bangkoki iskolákkal kapcsolatban.
  • Kanadában van, pontosabban quebeci, vagyis eredetileg román, de ott él már egy ideje, szóval van két gyereke egy 3-4 és egy 9 éves és aztá meg gondotam, hogy tudsz neki többet mondani. Meghát egyébként francia iskolát akar.
  • Na, akkor jó, hogy Johannát is becécézted, merthogy nemcsak hogy ő francia és minden francia dolgot ismer Bangkokba, de még ráadásul minden jó helyet ismer Thaiföldön. – és Johannára vigyorgok, aki szabadkozik miközben ikeás konyhájában répákat szeletel.

Házibulin vagyunk nála, mármint Johannánál. Gergő, Levi, Nikki. De megérkezik Americo is, a brazil IT-s, aki nagyon-nagyon európai, sokkal inkább, mint mi, európaiak és egyébként is Franciaországban lakik többnyire és megjön Rod is, a főnököm, aki ausztrál és David, aki az egyetlen, aki beszél thaiul, de egyébként német. Meg a másik fickó, Mark, aki angol, de eredetileg ir. Nos, ennyien vagyunk, Levi kéri a telefonom, merthát ez egy felnőtt házibuli, és nemigen izgalmas neki.

  • Csak nem a Zöldségek a Zombik ellen-nel játszol? – kérdezi Nikki. – Én abban mester vagyok! – kiáltja és máris leül Levi mellé, és mutatja is, hogyan kell lőni a sárgadinnyével és milyen fejlesztések vannak a tökökkel. Tiz perc sem telik el és hallom, ahogyan Levi magyaráz angolul. Angolul! Az első pillanat, hogy beszélni hallom. Két hónapja tanul angolul, egyedül, a Rosetta Stone programmal, de még nem hallottam beszélni.
  • Ott az az őrült angol nő… – mondja Levi, mikor még csak keressük Johanna lakását. És most meg hallom, ahogyan az „őrült” angol nővel beszélget és érti azokat a számomra érthetetlen szavakat…
  • Vááá, Levi! Te beszélsz angolul!!

Aztán tellik az idő és kiderül, hogy Americo is nagy rajongója a Zöldségek a Zombik ellen-nek. És máris hallom, ahogyan nyomják a spanyolt.

  • Levi! Most meg spanyolul beszélsz! – kiáltok fel, ő meg csak vigyorog. – Úristen, Levi! Nagyon büszke vagyok rád! – eddig néha próbálkoztam vele, hogy egy-két mondatot mondjak spanyolul, de Levi nem válaszolt, mert valahogy angolul jöttek neki a szavak és ez felbosszantotta. Aztán ahogyan a felnőttek arról beszéltek, hogy ők is hogy keverik a nyelveket Levi lassan megnyugodott.
  • Ez normális – mondta neki spanyolul Alexandra egy hete egy fotókiállitáson a Kinai negyedben. – én például mindig összevissza kevertem a spanyolt meg az angolt meg a többi nyelvet. Tudod, ez mindenkivel igy van, aki sokat utazik gyerekkorában.
  • Miért, te sokat utaztál? –kérdeztem rá.
  • Úgy kétévente költöztünk, Libéria, Algéria, Libanon, de ezek csak a legdurvábbak. Most itt él anyukám Thaiföldön. Én is mindig összekevertem a nyelveket. De azért mégis jó…
  • Tényleg jó? Azaz milyen gyerekként? Mert felnőttként úgy gondolom, hogy nagy előnyökre tesz szert a gyerek, de azért gyerekként mégis más…
  • Gyerekként is kaland, ne aggódj! Főleg ebben a korban, mikor még csak kilenc éves. 20140926_223707_LLSAnnak idején kérdeztem a szüleimet, hogy jó lesz-e nekem, hogy ennyit utazunk. Akkor azt mondták, hogy meglátod majd, mennyire fogod értékelni később. És tényleg, mostanában sokat beszélünk erről, hogy mekkora szerencse. Látom, Levi tök laza, nem okoz neki gondot, hogy idegen nyelven beszélnek körülötte.
  • Igen, Kanári óta elég lazán kezeli. Még egy nyelv! Mi az nekem, anya! Mondja. De azért a megszólalás mindig kritikus egy új nyelven. De úgy látom, a Zöldségek a Zombik ellen segitett a leginkább neki J
Leave a Reply

